Filmarkiv

  • Gjensynet: «Skrik» (1996)
    Mitt første møte med «Skrik» er av de kinoopplevelsene som sitter aller sterkest i. Som 15-åring en varm sommerkveld i 1997 gikk sykkelturen til Fredrikstad kino for en sen «Skrik»-førpremiere, på et tidspunkt jeg egentlig ikke var klar over hva jeg gikk til og med et relativt uutforsket forhold til skrekkfilmsjangeren.
  • Mektig fra debutant og gigant i «Pig»
    Michael Sarnoskis håndverk er fantastisk. Med et gjennomgående kontrollert formspråk er det et formidabelt debutverk som leveres. «Pig» er balansert til nær perfeksjon, aldri fristet til overstilisering, men naturlig vakkert fotografisk skapt med grep som underbygger og aldri overskygger historiefortellingen.
  • «All the Saints of Newark» – uselvstendig og blek Sopranos-prequel
    Dessverre fremstår «Many Saints of Newark» som en sentimental filmskapelse med tv-seriefansen i sikte som mottaker, men uten særskilt selvstendig verdi som filmverk. Tittel: The Many Saints of Newark (2021) Regi: Alan Taylor «Sopranos» er muligens det mektigste, dypeste og mest komplette tv-dramaet fra amerikansk popkultur i nyere tid. Det nærmeste man kan komme kunst presset inn i en bred tv-serie og samtidig et popkulturelt …
  • Saftig referanseorgie i «Malignant»
    «Malignant» er gjennomsyret av nostalgi, men føles likefullt moderne. En visceral skrekk-thriller-forestilling med masse iboende lidenskap og ideer som får komme til uttrykk.
  • «Halloween Kills» på trygg grunn
    David Gordon Green bidro til «Halloween»-franchisen med den forfriskende «Halloween» i 2018 som helt kompromissløst kun valgte å forholde seg til den originale 1978-versjonen som en direkte oppfølger. Med «Halloween Kills» lar han handlingen spinne videre fra sekundene etter forrige film gikk til rulleteksten.