10 filmer å se frem til i 2023

Nytt år. Nye filmer. Men hvilke 2023-filmer knyttes det aller sterkest forventninger til? Under følger en kort gjennomgang av ti nøye utvalgte titler.

«Knock at the Cabin» av M. Night Shyamalan

Vi må ikke vente lenge på M. Night Shyamalans siste. «Knock at the Cabin» er kinoklar allerede tidlig i februar, halvannet år etter at sjangermesteren leverte mesterlige aldringsskrekkscenarier i «Old». Mens Shyamalan de siste årene har syslet med tv-serieprosjektet «Servant» (som Shyamalan har hentet tilbake Rupert Grint fra), er det ingen tvil om at hans visjoner best hører hjemme i filmformat og aller helst på kino. Uhyggen i «Knock at the Cabin» virker å starte idet øyeblikk fire fremmede personer, utstyrt med primitive våpen, banker på hyttedøra hvor et homofilt par og deres lille datter er på ferieopphold. I det samme øyeblikk brytes idyllen, og den offisielle traileren forteller oss at de fire hevder å være der på et viktig oppdrag: De må avverge apokalypsen. At «Knock at the Cabin» både kan være psykologisk vond og grafisk brutal i realistisk setting, kan indikeres av «R»-merkelappen som ikke er blitt klistret på en Shyamalan-film siden «The Happening» grunnet sekvenser av masseselvmord. M.  Night Shyamalan er en stor personlig favoritt her på Speilet, og «Knock at the Cabin» er helt der oppe blant de mest etterlengtede nye filmene i 2023.

«Oppenheimer» av Christopher Nolan

Basert på en Pulitzer-prisvinnende biografi om J. Robert Oppenheimer, er dette Christopher Nolans enorme storskalaproduksjon om den amerikanske fysikeren (spilt av Cillian Murphy) som via Manhattan-prosjektet bidro til oppfinnelsen av atombomben under 2. verdenskrig. Nolan har omtalt dette som sin kanskje mest utfordrende og omfattende film til nå, som blant annet skal inneholde en ikke-CGI-skapt gjengivelse av den første atomvåpendetonasjonen. Den første offisielle traileren som nylig ble sluppet gir et formidabelt inntrykk, både for det fotografiske uttrykket skutt i IMAX av Hoyte van Hoytema, musikken, scenografien og ikke minst for Cillian Murphy i tittelrollen (legg også merke til Trond Fausa Aurvåg som har en markant plass i traileren!). Det er nå også bekreftet at «Oppenheimer» skal opp på kino 21. juli 2023. Den viktigste planen for sommerferien i 2023 er dermed på kino. Les gjerne også saken på Speilet fra januar 2002 om hvordan «Oppenheimer tar form». Nå er den altså straks ferdigformet, og blir i utgangspunktet årets største filmbegivenhet.

«The Killer» av David Fincher

For de av oss som er særlig opptatt av thrillerkatalogen til David Fincher, og kanskje særlig seriemorderskildringene («Se7en», «Zodiac» og «Mindhunter»), er det ekstra gledelig at han returnerer til denne sfæren i Netflix-produserte «The Killer». Basert på en fransk tegneseriebok, skal historien bygge på kvalene til en profesjonell leiemorder som tynges av ensomhet og depresjon. Finchers evne til å inkorporere kompleks psykologi til et stilsikkert, thrillerorientert og stilistisk filmunivers, er mildt sagt egnet til å skape høye forventninger. Michael Fassbinder virker dessuten som et godt valg i tittelrollen, mens Tilda Swintons tilstedeværelse i en annen sentral rolle bør løfte det enda noen hakk. «The Killer» blir altså Finchers andre film for Netflix etter utgivelsen av «Mank» i 2020. Den nærmere lanseringsdatoen i 2023 er foreløpig ikke kjent.

«Ferrari» av Michael Mann

Michael Mann er endelig tilbake! Den amerikanske veteranen og mesterregissøren vil runde 80 år innen «Ferrari» lanseres et stykke ut i 2023 med antatt kinopremiere i oktober. Foruten sitt merkbare bidrag til tv-serien «Tokyo Vice» (en av 2022s beste) har det vært stille fra Mann siden undervurderte «Blackhat» i 2015. Med «Ferrari» forteller han historien om Enzo Ferrari – portrettert av Adam Driver – fokusert til 1957 med familieproblemer og opptakten til billøpet Mille Miglia. Dette er prosjektet som Mann har jobbet med å realisere gjennom en årrekke, hvor det for en del år siden lå an til at filmen skulle materialisere seg med Christian Bale i hovedrollen. Men ikke før i 2022 gikk den faktiske innspillingen i gang, da altså med Adam Driver i hovedrollen (med Penelope Cruz i ektefellerollen), og med prosjektets historie i tankene er det trygghet i å vite at hele innspillingen faktisk er gjennomført og «kun» post-produksjonen gjenstår før lerretene kan fylles med Michael Manns svært etterlengtede «Ferrari» i 2023.

«Infinity Pool» av Brandon Cronenberg

Med 2020-horrorverket «Possessor» føltes det endelig som Brandon Cronenberg vokste ut til å bli en filmkunstner å regne med, uten å bli titulert kun som «sønnen til David Cronenberg». Arven er imidlertid en unevnelig markør og kvalitet for den yngre Cronenberg, som med neste års «Infinity Pool» ser ut til å bevege seg videre inn i marerittlignende filmunivers mettet med det kroppslige, det dyriske, det absurde og det grenseløst ubehagelige. Traileren bekrefter alt dette, og viser frem hvordan Alexander Skarsgård og Mia Goth virker perfekt castet til å ta del i dette helvetet. Filmen vises første gang allerede i januar under Sundance Film Festival med påfølgende ordinær amerikansk kinopremiere i slutten av samme måned. Når og hvordan filmen vil bli mulig å se første gang fra Norge, er for meg foreløpig ukjent. Undertegnede hadde uansett «Possessor» høyt på  listen over årets beste filmer i 2020, og er særdeles spent «Infinity Pool» som ut fra traileren er i ferd med å skape enorme forventninger. Kanskje blir første mulighet til å se filmen i Cannes? (Og deretter tidligst til høsten for oss vanlige mennesker?).

«Barbie» av Greta Gerwig

Det meste Greta Gerwig tar i blir veldig bra. Med «Barbie» skal hun fra registolen følge opp suksessene «Lady Bird» og «Little Women», og har til det samlet et imponerende ensemble som altså toppes av Ryan Gosling som Ken og Margot Robbie som Barbie. Smakebitene i form av de tidlige stillbildene satte virkelig fyr på forventningene, noe som ikke avtok i styrke med den første teaser-traileren som nylig ble omtalt på Speilet. Dette ser ut til til å bli et hinsides filmprosjekt av et gjennomført visuelt univers sprunget ut av en fengslende kunstnerisk visjon som omfavner og dyrker en sterk neonrosa og ellers pastellfarget estetikk. Med Rodrigo Prieto inne som fotograf, kan dette virkelig bli en av 2023s aller mest interessante bekjentskap. Oppgitt lanseringsdato er 21. juni 2023 (samme dato som «Oppenheimer»!)

«Poor Things» av Yorgos Lanthimos

Etter fem fraværende år fra filmscenen er den særegne grekeren Yorgos Lanthimos endelige tilbake i 2023. Med den fantastiske trioen bestående av «Dogtooth», «The Killing of a Sacred Deer» og «The Favourite» i bagasjen, er naturligvis forventningene høye. «Poor Things» er basert på en skotsk roman fra 1992; en viktoriansk fortelling om sosiale ulikheter, relasjoner og identitet som i et ekko av Frankenstein er beskrevet som både uhorvelig smart, skitten og litterært virtuos – noe som jo virker veldig overførbart til Lanthimos filmverden. Rollelisten er også besatt av talent som burde vite å bite fra seg i en slik setting som Emma Stone, Willem Dafoe og Mark Ruffalo. For øvrig har Lanthimos enda en film på trappene, «AND», igjen med Emma Stone – her supplert med Jesse Plemons og Margaret Qualley. Lite er kjent om dette prosjektet, men bilder fra settet sirkulerer som en bekreftelse på at innspillingen er i gang. Så hvem vet, kanskje lanserer Lanthimos to filmer i 2023 som belønning for at vi har ventet i fem år siden sist? Det ville i seg selv vært fantastisk.

«Beau is Afraid» av Ari Aster

Ari Aster har altså lagd kun to filmer, men der begge er horror-mesterverk av det mest fremragende på denne siden av årtusenskiftet i «Hereditary» og «Midsommar». Det er helt ekstraordinært, og derfor også ekstraordinært spennende å følge hvor veien går videre for Aster. I 2023 lanserer han «Beau is Afraid» (som først gikk under tittelen «Disappointment Blvd.») som virker å være en alternativ skrekkfilm skrudd til i surrealistiske retninger, som Aster selv har omtalt det som en «marerittkomedie». Ellers vites lite om prosjektet på nåværende tidspunkt, bortsett fra at Joaquin Phoenix har hovedrollen mens rollelisten for øvrig fylles av blant andre Parker Posey, Nathan Lane, Michael Gandolfini og Stephen McKinley Henderson. Filmen produseres av A24 som nylig lanserte en filmplakat, som egentlig bare skaper enda mer undring rundt hva dette kan være.  

«Killers of the Flower Moon» av Martin Scorsese

Martin Scorsese har avslørt at «Killers of the Flower Moon» allerede er ferdigspilt, og det kan virke logisk at den nå «spares» eller finpusses på frem til filmfestivalen i Cannes, eventuelt Venezia. Det svært etterlengtede, Apple-produserte Scorsese-verket beskrives som et westerndrama (Scorseses første) basert på en bestselgerroman av David Grann som er bearbeidet til filmmanus av Eric Roth (mangeårig suksessrik Hollywood-manusforfatter som har skrevet alt fra «Forrest Gump» for Robert Zemeckis til «The Insider» for Michael Mann og «Dune» for Denis Villeneuve). Foran kamera er selvfølgelig Leonardo DiCaprio, men også Jesse Plemons, John Lithgow og superaktuelle Brendan Fraser. Filmen retter søkelyset mot perioden 1921-1925 da 60 medlemmer av den oljerike Osage-folkegruppen ble drept, med en påfølgende etterforskning igangsatt av et nyopprettet FBI. Og selv om Scorseses to siste vel ikke har vært av hans aller skarpeste («The Irishman» og «Silence»), er det ingen grunn til ikke å krysse av for at «Killers of the Flower Moon» bør bli en av de store filmhøydepunktene i 2023.

«The Brutalist» av Brady Corbet

Det er allerede et par år siden «The Brutalist» ble annonsert som Brady Corbets neste film, like i kjølvannet av mesterverket «Vox Lux» (som riktig nok fikk en polarisert mottakelse). Veien frem til ferdigstillelse og premiere har imidlertid vært lang, men i 2023 skjer det! Det så aldri ut til å være noe i veien med Corbets visjonære kraft og filmskapende selvtillit i «Vox Lux», og det er ingen grunn til å tro at ambisjonsnivået er lavere i «The Brutalist». Filmen beskrives som en slags episk saga og en ukonvensjonell kjærlighetshistorie om en visjonær kunstner (Joel Edgerton) med kone (Marion Cotillard) som flykter fra etterkrigstidens Europa til Amerika, hvor de møter en mystisk person (Mark Rylance) som endrer livene deres. I tillegg har Corbet på nytt castet Stacy Martin og Raffey Edgerton som begge var å se i «Vox Lux». Filmen er forfattet av norske Mona Fastvold i samarbeid med sin mann og kunstneriske partner Brad Corbet – en auteur som sannsynligvis igjen vil stå bak et filmverk som skiller seg ut i mengden og bli lagt merke til.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Lag et nettsted eller blogg på WordPress.com

opp ↑

%d bloggere liker dette: